fbpx

Kotlin część 1 – pierwszy program

Opublikowane przez Radek Osak w dniu

Czas czytania: 4 minut

Wejście w świat programowania nie jest proste. A zwłaszcza jeśli mówimy tutaj o językach używanych w aplikacjach typu backend, których głównym zadaniem jest realizowanie skomplikowanej logiki biznesowej. Niewątpliwie JAVA, C# czy C należą do takich języków. Co zrobić, jeśli nie kręci Cię frontend? Jak zacząć naukę programowania po stronie backend’u z relatywnie niewielkim progiem wejścia?

W tej sytuacji z pomocą przychodzi nam Kotlin! Jest to język programowania uruchamiany na platformie JVM (Java Virtual Machine). Jego prosta, zrozumiała i przejrzysta składnia ułatwia wejście w świat programowania. Dodatkowo jest on często używany podczas tworzenia aplikacji mobilnych w Android Studio. Mało tego… Kotlin w przyszłości zastąpi prawdopodobnie JAVĘ jako domyślny język w aplikacjach opartych o Spring Boot! Więcej o Spring Boot znajdziesz tutaj https://spring.io/projects/spring-boot.

To chyba wystarczająca zachęta dla programistów JAVA oraz osób chcących się nauczyć programowania, do zapoznania się z tym językiem.

Co będzie potrzebne?

Jeśli nie masz jeszcze zainstalowanego JDK na swoim komputerze to możesz to zrobić zgodnie z instrukcjami zawartymi tutaj -> https://www3.ntu.edu.sg/home/ehchua/programming/howto/JDK_Howto.html. Co do instalacji wybranego edytora kodu, to myślę, że nie przysporzy Ci to za wielkiego problemu 🙂

Utworzenie projektu

Z racji że jestem zwolennikiem IntelliJ IDEA – i Ciebie też do tego niego zachęcam – to cały przykład będzie zaprezentowany właśnie z użyciem tego narzędzia.

Po uruchomieniu IntellJ’a wybieramy opcję „Create New Project” widoczną w prawej części okna poniżej.

Następnie z menu dostępnego po lewej stronie wybieramy „Kotlin” a później „Kotlin/JVM”. Pozwoli to na stworzenie prostego projektu w sam raz do nauki programowania lub nauki samego języka. Opcje, jakie widzicie na poniższym obrazku, mogą różnić się od tego, co macie na swoim komputerze w zależności od wersji IntelliJ IDEA.

Kolejnym krokiem jest nazwanie naszego projektu, określenie jego lokalizacji oraz wskazanie zainstalowanego wcześniej JDK. Ja używam JDK w wersji 1.8.0.144.

Po kliknięciu w „Finish” projekt zostanie utworzony a Ty zobaczysz okno edytora kodu.

Nie będę tutaj opisywać funkcjonalności IntelliJ’a bo zabrakłoby mi życia 🙂 Skupmy się więc tylko na samym projekcie.

W katalogu „src” utwórzmy nowy plik o nazwie „Main.kt”. Ten plik będzie miejscem, które pozwoli nam na uruchomienie naszej pierwszej aplikacji w Kotlinie.

fun main(args: Array<String>) {
    println("Hello World!")
}

Ciało tej funkcji (tak – funkcji a nie metody jak w JAVIE) zawiera jedynie funkcję println, która wypisze „Hello World!” do konsoli.

Uruchomienie naszej pierwszej aplikacji w języku Kotlin jest bajecznie proste i sprowadza się jedynie do naciśnięcia zielonej strzałki widocznej po lewej stronie funkcji „main”.

Po uruchomieniu tego kodu powinniśmy zobaczyć przepiękny i znany każdemu programiście napis „Hello world!”.

Podsumowanie

Jak widać aby zacząć programowanie na platformie JVM nie potrzebujemy ogromnej wiedzy w tym zakresie. Kotlin ma niski próg wejścia oraz ułatwia zrozumienie kodu osobom początkującym. Do napisana naszej pierwszej aplikacji wystarczyły 3 linijki kodu! Czy można prościej? No nie wiem 🙂

Jak zawsze kod z tego przykładu można znaleźć na moim github’ie (https://github.com/radek-osak/Kotlin)

Jeśli spodobał Ci się ten wpis to zachęcam do oceny, skomentowania oraz udostępnienia go w social mediach!

Czy ten post był dla Ciebie pomocny?

Kliknij na gwiazdki żeby zagłosować.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów do tej pory. Bądź pierwszy(a)!

Bardzo mi przykro że ten post nie był dla Ciebie pomocny 🙁

Pozwól mi poprawić ten post!

Powiedz mi co mogę poprawić?


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *