Pojęcie powszechnie stosowane, jakim jest zakaz reklamy używane w stosunku do niektórych działalności i towarów, jest efektem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz zwalczaniu. Dotyczy ona w częściowo osób wykonujących usługi prawnicze – mi. adwokatów oraz radców prawnych. W tym artykule dowiesz się jak powinna wyglądać strona internetowa adwokata lub radcy prawnego, aby była zgodna z obowiązującym prawem.
Zakaz reklamy usług adwokackich
Głównym aktem prawnym regulującym zakres reklamy w środowisku adwokackim jest § 23 Kodeksu etyki adwokackiej. Dowiemy się w nim, że adwokaci nie mogą korzystać z reklamy swoich usług. Nie mogą też pozyskiwać klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, jaki wykonują. Dodatkowo zakazana jest współpraca z podmiotami, które pozyskują klientów w sposób sprzeczny z prawem oraz z naruszeniem zasad współżycia społecznego.
Osoby objęte wyżej wymienionymi regulacjami mogą jednak czynnie informować swoich klientów o wykonywanej działalności. Oczywiście, jeśli forma takiej informacji jest zgodna z etyką adwokacką, a także:
- zgodna z przepisami obowiązującymi, zwłaszcza dotyczącymi ochrony konsumentów i zwalczania nieuczciwej konkurencji;
- dokładna i niewprowadzająca w błąd;
- przekazywana z poszanowaniem tajemnicy zawodowej;
- nie ukierunkowana na udzielenie adwokatowi konkretnego zlecenia, z wyjątkiem ofert w postępowaniu o charakterze przetargu lub konkursu oraz oferty złożonej na wyraźne życzenie potencjalnego klienta (§ 23a pkt 1 Kodeksu etyki adwokackiej).
Strona internetowa adwokata z informacją o świadczeniu pomocy prawnej
Zgodnie z § 23a pkt 2 Kodeksu etyki adwokackiej, adwokat może informować o świadczeniu pomocy prawnej na swojej stronie internetowej. Poniżej znajduje się zakres możliwości informacyjnych działalności adwokackiej:
- umieszczanie informacji na dokumentach firmowych;
- oferta w postępowaniu o charakterze przetargu lub konkursu oraz oferty złożone na wyraźne życzenie potencjalnego klienta (w ofertach tych dozwolone jest podawanie informacji o działalności zawodowej adwokata, które mogą mieć znaczenie przy ocenie tej oferty);
- zamieszczanie informacji prasowych bezpośrednio związanych z pomocą prawną według zasad opracowanych przez Naczelną Radę Adwokacką;
- zamieszczanie wpisów w książkach adresowych i telefonicznych;
- przesyłanie informacji za pomocą elektronicznych środków komunikacji na wyraźne życzenie potencjalnego klienta;
- umieszczanie informacji na stronach internetowych oraz umieszczanie danych o tej stronie w katalogach i wyszukiwarkach;
- stosowne oznaczanie siedziby kancelarii;
- wydawanie broszur lub informatorów.
Projekt strony internetowej adwokata
Brak stosowania się do wcześniej wymienionych ograniczeń może skutkować wszczęciem postępowania dyscyplinarnego, a nawet pozbawieniem prawa do wykonywania zawodu adwokata. Taka kara może skutecznie zakończyć karierę adwokacką. Jak w takim przypadku sprostać wszystkim wymaganiom prawnym, aby strona kancelarii adwokackiej była legalna?
Odpowiedni wykonawca
Przede wszystkim należy postawić na profesjonalnego wykonawcę, który zna ograniczenia narzucone na taki projekt. Projektant stron ze znajomością zagadnień związanych z zakazem reklamowania usług adwokackich dopasuje się do restrykcyjnych wymogów. Uchroni Cię przed zbędnymi zmianami legislacyjnymi źle wykonanego projektu. Odpowiednia wiedza branżowa wykonawcy może znacznie podnieść jakość i szybkość realizacji projektu strony.
Strona internetowa adwokata budująca markę osobistą
O budowaniu silnej marki osobistej można było już przeczytać na tym blogu. Teraz powracamy do tematu w kontekście marki osobistej adwokata. Jako jeden z nielicznych zawodów, zawód adwokata wiąże się ściśle z posiadaniem rozpoznawalnej persony na lokalnym rynku lub w konkretnej branży. Klienci często chcą skorzystać z usługi prawnej u osoby, która była polecona przez ich znajomych.
Aby wzmocnić silną pozycję marki osobistej adwokata, warto wykorzystać do tego stronę internetową. Możesz na niej zamieścić wiele interesujących informacji na temat tego, jak pomagasz swoim klientom, jakie masz doświadczenie lub w jakiej dziedzinie prawa się specjalizujesz.
Jednym z najlepszych rozwiązań jest umieszczanie zdjęć swojej osoby lub współpracowników kancelarii na stronie internetowej. Jest to jeden z lepszych pomysłów na budowanie zaufania wśród klientów odwiedzających Twoją witrynę. Dzięki temu Twoja marka osobista stanie się rozpoznawalna w szerszym gronie.
Buduj wizerunek eksperta dzięki profesjonalnym wpisom tematycznym publikowanym na stronie. Cyklicznie zamieszczane treści na stronie internetowej adwokata znacznie poprawiają jej indeksację w wyszukiwarkach internetowych. Niestety, czasami używanie słowa „blog” w tym konkretnym przypadku może być kontrowersyjne. Lepszym pomysłem będzie zmiana nazewnictwa na „Aktualności” lub „Artykuły”. Taka zmiana nie wpłynie na pracę wyszukiwarek internetowych, a jednocześnie z pewnością uchroni Cię przed przykrymi konsekwencjami prawnymi.
Logotyp kancelarii
Jeśli Twoja kancelaria adwokacka posiada już logo lub wiesz, jak powinno ono wyglądać, to jest to odpowiednie miejsce do pochwalenia się nim. Logotyp kancelarii zawsze jest czymś w rodzaju kotwicy w głowie klientów. Pozwala na szybkie skojarzenie i przypomnienie sobie o istnieniu kancelarii.
Jeśli kancelaria nie posiada własnego logotypu, to można zastąpić go logotypem „Adwokatury Polskiej„. Organ ten został powołany do udzielania pomocy prawnej, współdziałania w ochronie praw i wolności obywatelskich, a także współdziałania w kształtowaniu i stosowaniu prawa. Wielu adwokatów używa tego logotypu na swoich stronach internetowych. Jest to też dobry sposób na zbudowanie zaufania do kancelarii, pokazując, że jest ona częścią większej społeczności adwokackiej.
Odpowiedni dobór treści
Niezwykle ważną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę podczas projektowania strony internetowej dla adwokata, jest odpowiedni dobór treści na stronie. Jak już wiesz, adwokaci nie mogą reklamować swoich usług. Nie mogą zachęcać w jawny sposób do wybrania właśnie ich kancelarii. Strona internetowa adwokata w takim przypadku musi posiadać teksty o charakterze informacyjnym. Adwokat może opisać swoje doświadczenie zawodowe lub to, w jakich dziedzinach prawa się specjalizuje. Dobrym pomysłem na wyróżnienie się wśród konkurencji jest odpowiedni slogan. Jest to krótkie zdanie, które może być łatwo zapamiętane przez klientów oraz w prosty sposób mówi, w czym się specjalizuje kancelaria. Może ono brzmieć tak „Pomagamy rozwiązywać sprawy karne” lub „Specjalizujemy się w prawie cywilnym”.
Podsumowanie
Podczas zlecania projektowania nowej strony internetowej adwokata lub aktualizacji już istniejącej, pamiętaj, aby wziąć pod uwagę wszystkie wyżej wymienione informacje. Pozwoli Ci to zbudować witrynę internetową budzącą zaufanie do Twojej marki osobistej. Pamiętaj też, aby zadbać o wszystkie aspekty związane z poprawną budową strony oraz jej bezpieczeństwem – w tym celu zapoznaj się z tym wpisem.