Posiadasz własną stronę internetową, ale nie widzisz efektów w postaci wzrostu ilości nowych klientów? A może jesteś jeszcze przed stworzeniem swojej pierwszej strony i chcesz się dowiedzieć co zrobić, aby nie powielać błędów innych? Jeśli tak, to jesteś w dobrym miejscu! W tym artykule dowiesz się, dlaczego Twoja strona internetowa nie działa, nawet jeśli istnieje od długiego czasu.
Co to znaczy, że strona internetowa nie działa? Nie chodzi tutaj tylko o fakt, że strona się nie otwiera się w przeglądarce lub wyskakują dziwne błędy podczas jej ładowania — chociaż i takie przypadki są spotykane. Raczej o to, czy realizuje postawione przed nią cele. Aby móc sprawdzić, czy strona internetowa działa, musisz przyjąć jedno podstawowe założenie — zdecydować, do czego chcesz ją wykorzystywać? Odpowiadając na to pytanie, dowiesz się jakie cele musi realizować firmowa witryna. Może to być zwiększenie ilości klientów, wzrost zaufania do marki, lub sprzedaż towarów i usług.
Strona internetowa nie działa: Wybór wykonawcy
Projektując lub zlecając projektowanie strony internetowej, zastanów się, co dzięki niej chcesz osiągnąć. Witryna zaprojektowana dla biura rachunkowego będzie musiała spełniać inne założenia niż witryna dla adwokata czy lekarza. W tym konkretnym przypadku różnice są podyktowane obostrzeniami prawnymi i zakazem reklamy. Warto zastanowić się też nad wyborem właściwej osoby / firmy, która podejmie się realizacji projektu. Wykonawca projektu powinien mieć wiedzę na temat tego, co w konkretnym przypadku sprawdzi się najlepiej. W internecie jest wielu freelancerów, którzy za bardzo niskie wynagrodzenie oferują stworzenie pięknej strony internetowej. Niestety dobrze, szybko i tanio nie zawsze się sprawdza. To czy warto skorzystać z takiej usługi, zostawiam do przemyślenia.
Strona internetowa nie działa: Pozycjonowanie
Bez względu na to, czego oczekujesz od swojej firmowej witryny, ważne jest, aby była ona widoczna i łatwa do wyszukania. Pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarek internetowych jest chyba najważniejszym aspektem, nad którym warto poświęcić uwagę. Pozwala to na podnoszenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania np. w Google. Dzięki temu potencjalni klienci będą wchodzić na Twoją stronę znacznie częściej. Automatycznie powinno się to przełożyć na wzrost sprzedaży.
Już podstawowe pozycjonowanie takie jak dobranie odpowiednich słów kluczowych, opisu poszczególnych podstron oraz poprawna struktura strony pozwoli znacząco podnieść indeks strony w wynikach wyszukiwarek internetowych. Jeśli Twoja strona wyświetla się daleko za stronami konkurencji to znak, że warto ją wypozycjonować w odpowiedni sposób, aby wyprzedzić inne firmy z tej samej branży.
Sprawa z pozycjonowaniem nie zawsze jest taka oczywista, jak może się wydawać. Część osób i firm nie może korzystać oficjalnie z pozycjonowania ze względu na zakaz reklamowania.
Taki zakaz dotyczy między innymi:
– adwokatów,
– radców prawnych,
– lekarzy,
– aptek.
W takim przypadku zaprojektowanie profesjonalnej strony internetowej pod względem technicznym i wizualnym pozwoli algorytmom wyszukiwarek internetowych na indeksowanie jej wyżej od pozostałych. Szybkość ładowania, odpowiedni podział treści na podstrony oraz ciągłe utrzymanie techniczne pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję.
Strona internetowa nie działa: Utrzymanie
Jeśli Twoja strona internetowa nie działa w dosłownym tego słowa znaczeniu, to prawdopodobnie masz problem z jej utrzymaniem. To czy strona internetowa działa poprawnie, zależy w dużym stopniu od tego, czy jest na bieżąco aktualizowana, pozycjonowana oraz utrzymywana. Nowe treści na stronie internetowej poprawiają jej rankingi w wyszukiwarkach internetowych. Zmiany wdrażane cyklicznie, czy to w formie nowych wpisów na blogu firmowym, czy aktualizowanie galerii i portfolio, pozwalają na pozyskanie zainteresowania użytkowników.
W internecie możemy znaleźć wiele stron firmowych bez zainstalowanego aktualnego certyfikatu SSL lub z błędami podczas ładowania. Główną przyczyną tego jest brak odpowiedniej obsługi technicznej strony internetowej. Użytkownicy takich stron często nie są w stanie wyszukać interesujących ich informacji lub otworzyć strony.
Jeśli jesteśmy już przy temacie utrzymania strony internetowej, warto wspomnieć tutaj kontakcie z obsługą. Zdarzają się przypadki, gdy wykonawca projektu zrywają lub utrudniają kontakt, przez co nie jesteśmy w stanie wprowadzić nowych informacji lub rozwiązywać problemów technicznych. W takim przypadku powinna nam się zaświecić lampka kontrolna w głowie. Najlepszym rozwiązaniem takiego problemu jest zlecenie tych czynności innej, rzetelniejszej firmie.
Aspekty bezpieczeństwa
Warto zadbać o to, aby Twoja strona funkcjonowała stabilnie i była zgodna z prawem. Zwróć uwagę na aspekty związane z bezpieczeństwem.
Pierwszym jest zainstalowany aktywny certyfikat SSL. Chroni on połączenie pomiędzy przeglądarką użytkownika strony oraz serwerem, na którym strona jest hostowana. Dzięki temu masz możliwość zagwarantowania, że dane przesyłane pomiędzy przeglądarką a serwerem są chronione i bezpieczne. Algorytmy indeksujące wyszukiwarek internetowych także zwracają na to uwagę. Strony bez zainstalowanego aktywnego certyfikatu SSL są pozycjonowane niżej niż te poprawnie zabezpieczone. Jeśli nie wiesz, czy Twoja strona posiada taki certyfikat to, po wejściu na nią sprawdź w pasku przeglądarki, czy obok domeny pojawiła się ikona zamkniętej kłódki — jaka jest widoczna poniżej.
Kolejnym aspektem związanym z bezpieczeństwem strony internetowej oraz jej właściciela jest posiadanie odpowiedniej polityki bezpieczeństwa oraz polityki plików cookie.
Polityka bezpieczeństwa chroni właściciela witryny pod względem prawnym, jeśli zbiera on informacje o użytkownikach strony. Informacje te mogą być zbierane aktywnie za pomocą formularzy (kontaktowych lub zapisania się do newslettera) lub pasywnie za pomocą wtyczek do śledzenia ruchu na stronie internetowej takich jak Google Analytics lub Facebook Pixel.
Podobnie jak polityka bezpieczeństwa tak i polityka plików cookie chroni właściciela strony pod względem prawnym, jeśli ten na swojej stronie używa plików cookie do zbierania informacji o użytkownikach, zapamiętywania ich personalnych ustawień, loginów i haseł.
Oba dokumenty powinny być opublikowane na Twojej stronie internetowej oraz przygotowane indywidualnie. W przypadku używania plików cookie wymagane jest też uzyskanie zgody na ich używanie przez użytkownika.
Zaufanie do marki
Często stawianym celem przed stroną jest budowanie zaufania w wśród jej użytkowników. To dzięki zaufaniu do Ciebie lub Twojej firmy jesteś w stanie pozyskiwać nowych klientów. Budowanie zaufania do marki można osiągnąć na wiele sposobów. Jednym z nich jest wizerunek eksperta w swojej dziedzinie. Klienci widząc, że masz wiedzę ekspercką, będą mieć większe zaufanie do Twojej działalności.
Profesjonalna i działająca strona internetowa pomaga w znaczący sposób podnieść poziom zaufania. Dzięki możliwości pokazania efektów swojej pracy, możesz pokazać że masz specjalistyczną wiedzę i doświadczenie. Możesz również pokazać to za pomocą wpisów na firmowym blogu. Kolejnym dobrym sposobem na podniesienie zaufania w oczach klientów jest pokazanie siebie lub swoich pracowników na stronie internetowej. Dzięki temu klienci będą czuć, że za kontakt, wykonanie usługi lub produktu są odpowiedzialni prawdziwi ludzie, z którymi można nawiązać relację.
Jeśli Twoja strona internetowa nie buduje zaufania dzięki wyżej wymienionym mechanizmom, to warto się zastanowić nad ich wdrożeniem. Nie zawsze możliwe jest zastosowanie wszystkich ich jednocześnie, ale nawet wdrażając cześć z nich, znacznie poprawisz poziom zaufania do siebie oraz swojej firmy.
Podsumowanie
Dbając w podstawowym zakresie o wyżej wymienione zasady poprawnego działania strony internetowej będziesz w stanie wyprzedzić konkurencję. Pamiętaj, że nawet jeśli Twoja aktualna strona internetowa nie działa, to możesz zlecić nam bezpłatny audyt oraz jej aktualizację.
Podniesienie poziomu wiarygodności, zaufania i bezpieczeństwa zawsze wpłynie pozytywnie na Twoją działalność. Dzięki profesjonalnym rozwiązaniom IT będziesz w stanie zwiększyć ilość klientów oraz jakość i rentowność swojej oferty. Pamiętaj, aby wybierać najlepsze możliwe rozwiązania, które będą mogły sprostać wysokim wymaganiom Twoich klientów.