Wejście w świat programowania nie jest proste. A zwłaszcza jeśli mówimy tutaj o językach używanych w aplikacjach typu backend, których głównym zadaniem jest realizowanie skomplikowanej logiki biznesowej. Niewątpliwie JAVA, C# czy C należą do takich języków. Co zrobić, jeśli nie kręci Cię frontend? Jak zacząć naukę programowania po stronie backend’u z relatywnie niewielkim progiem wejścia?
W tej sytuacji z pomocą przychodzi nam Kotlin! Jest to język programowania uruchamiany na platformie JVM (Java Virtual Machine). Jego prosta, zrozumiała i przejrzysta składnia ułatwia wejście w świat programowania. Dodatkowo jest on często używany podczas tworzenia aplikacji mobilnych w Android Studio. Mało tego… Kotlin w przyszłości zastąpi prawdopodobnie JAVĘ jako domyślny język w aplikacjach opartych o Spring Boot! Więcej o Spring Boot znajdziesz tutaj https://spring.io/projects/spring-boot.
To chyba wystarczająca zachęta dla programistów JAVA oraz osób chcących się nauczyć programowania, do zapoznania się z tym językiem.
Co będzie potrzebne?
- JDK (Java Development Kit) – do pobrania z https://www.oracle.com/java/technologies/javase-downloads.html
- Edytor kodu – ja używam IntelliJ IDEA i uważam że jest to jedyne słuszne narzędzie w świecie JAVY. Do pobrania z https://www.jetbrains.com/idea/download/#section=mac
- Minimalna wiedza z zakresu programowania mile widziana 🙂
Jeśli nie masz jeszcze zainstalowanego JDK na swoim komputerze to możesz to zrobić zgodnie z instrukcjami zawartymi tutaj -> https://www3.ntu.edu.sg/home/ehchua/programming/howto/JDK_Howto.html. Co do instalacji wybranego edytora kodu, to myślę, że nie przysporzy Ci to za wielkiego problemu 🙂
Utworzenie projektu
Z racji że jestem zwolennikiem IntelliJ IDEA – i Ciebie też do tego niego zachęcam – to cały przykład będzie zaprezentowany właśnie z użyciem tego narzędzia.
Po uruchomieniu IntellJ’a wybieramy opcję „Create New Project” widoczną w prawej części okna poniżej.
Następnie z menu dostępnego po lewej stronie wybieramy „Kotlin” a później „Kotlin/JVM”. Pozwoli to na stworzenie prostego projektu w sam raz do nauki programowania lub nauki samego języka. Opcje, jakie widzicie na poniższym obrazku, mogą różnić się od tego, co macie na swoim komputerze w zależności od wersji IntelliJ IDEA.
Kolejnym krokiem jest nazwanie naszego projektu, określenie jego lokalizacji oraz wskazanie zainstalowanego wcześniej JDK. Ja używam JDK w wersji 1.8.0.144.
Po kliknięciu w „Finish” projekt zostanie utworzony a Ty zobaczysz okno edytora kodu.
Nie będę tutaj opisywać funkcjonalności IntelliJ’a bo zabrakłoby mi życia 🙂 Skupmy się więc tylko na samym projekcie.
W katalogu „src” utwórzmy nowy plik o nazwie „Main.kt”. Ten plik będzie miejscem, które pozwoli nam na uruchomienie naszej pierwszej aplikacji w Kotlinie.
fun main(args: Array<String>) {
println("Hello World!")
}
Ciało tej funkcji (tak – funkcji a nie metody jak w JAVIE) zawiera jedynie funkcję println, która wypisze „Hello World!” do konsoli.
Uruchomienie naszej pierwszej aplikacji w języku Kotlin jest bajecznie proste i sprowadza się jedynie do naciśnięcia zielonej strzałki widocznej po lewej stronie funkcji „main”.
Po uruchomieniu tego kodu powinniśmy zobaczyć przepiękny i znany każdemu programiście napis „Hello world!”.
Podsumowanie
Jak widać aby zacząć programowanie na platformie JVM nie potrzebujemy ogromnej wiedzy w tym zakresie. Kotlin ma niski próg wejścia oraz ułatwia zrozumienie kodu osobom początkującym. Do napisana naszej pierwszej aplikacji wystarczyły 3 linijki kodu! Czy można prościej? No nie wiem 🙂
Jak zawsze kod z tego przykładu można znaleźć na moim github’ie (https://github.com/radek-osak/Kotlin)
Jeśli spodobał Ci się ten wpis to zachęcam do oceny, skomentowania oraz udostępnienia go w social mediach!